joombig banner rotation images

Menu

W związku z koronawirusem przedsiębiorcy mogą skorzystać z uproszczonych form pomocyW związku z koronawirusem przedsiębiorcy mogą skorzystać z uproszczonych form pomocy

 

Możliwość odroczenia terminu płatności składek oraz zawieszenie lub wydłużenie spłaty już zawartych układów ratalnych - to udogodnienia dla przedsiębiorców w związku z występowaniem w Polsce epidemii koronawirusa.

 

 

Przedsiębiorcy, którzy z powodu epidemii koronawirusa mają problemy, z opłatą bieżących składek lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenia terminu płatności, mogą skorzystać z uproszczonych form pomocy:

 

  • odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
  • zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużyć o 3 miesiące termin realizacji zawartej umowy.

 

By skorzystać z pomocy, należy złożyć odpowiedni wniosek w tej sprawie:

 

  • Wniosek dla osób nieprowadzących pełnej księgowości,
  • Wniosek dla osób prowadzących pełną księgowość.

 

Wniosek można przesłać elektronicznie za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, złożyć w skrzynce dostępnej w naszej placówce lub wysłać pocztą.

 

Jeżeli przedsiębiorca prowadzi pełną księgowość, do wniosku musi dołączyć sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych) za 2018 lub 2019 r. (Skany dokumentów można dołączyć do wniosku w portalu PUE ZUS, jeśli zapisze się je wcześniej na dysku komputera.)

 

We wniosku należy wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności. Ulgi będą udzielane w ramach pomocy de minimis. Przedsiębiorca będzie musiał więc złożyć dodatkowe dokumenty dotyczące pomocy publicznej.

 

Jeżeli Zakład pozytywnie rozpatrzy wniosek, wyśle umowę wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publicznej na wskazany przez przedsiębiorcę adres e-mail lub pocztą (jeżeli przedsiębiorca nie wskaże Zakładowi adresu mailowego). Po otrzymaniu dokumentów należy je przejrzeć i podpisać w odpowiednich miejscach. Podpisane dokumenty trzeba przekazać z powrotem do ZUS. Można złożyć je w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub przesłać pocztą.

 

Ważne!

 

Z uwagi na zagrożenie epidemiczne podpisane dokumenty można wysłać do ZUS w postaci skanu na adres e-mail oddziału ZUS i na tej podstawie ZUS udzieli ulgi. Jednak przedsiębiorca będzie musiał wysłać do Zakładu również papierowe oryginały dokumentów najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemicznego. Jeśli dokumenty nie zostaną przekazane w formie papierowej do ZUS, Zakład uzna, że umowa nie została zawarta. To spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.

 

Adresy oddziałów ZUS z województwa łódzkiego:

 

  • I oddział ZUS w Łodzi: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; tel.: 42 638 26 76; II Inspektorat ZUS w Łodzi 42 638 20 59;
  • II oddział ZUS w Łodzi: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; tel.: siedziba II Oddziału w Łodzi 43 824 56 56 wew. 454; Inspektorat w Łodzi 42 638 21 74;
  • Oddział ZUS w Tomaszowie Mazowieckim: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; tel. 44 726 36 05; Inspektorat ZUS w Piotrkowie Trybunalskim tel.: 44 646 84 34.

 

Ważne!

 

Jeżeli z analizy dokumentów będzie wynikało, że w okresie ostatnich 3 lat wielkość otrzymanej przez wnioskującego pomocy publicznej de minimis przekroczyła 200 tys. euro, ZUS nie będzie mógł udzielić ulgi.

 

Jeżeli w ciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa przedsiębiorcy nie ulegnie poprawie, będzie mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.

 

Więcej informacji lub pomoc związaną z wypełnieniem dokumentów można uzyskać u doradcy ds. ulg i umorzeń. Wykaz numerów telefonów i adresów mailowych oddziałów znajduje się na stronie www.zus.pl. w zakładce firmy, ulgi i umorzenia.

https://www.zus.pl/firmy/ulgi/umorzenia/doradca-w-sprawie-ulg-i-umorzen.

 

źródło: ZUS

Aktualności

 

 


Miasto Bełchatów

ul. Kościuszki 1, 97-400 Bełchatów; tel: +48 447335116, +48 447335115; email: um@belchatow.pl
www.belchatow.pl
Wydawca: Urząd Miasta Bełchatowa, ul. Kościuszki 1, 97-400 Bełchatów
Kontakt do redakcji: a.duda@um.belchatow.pl
Zespół redakcyjny: Aleksandra Duda - Andrzejewska, Anna Przydryga, Piotr Kurzydlak, Tomasz Kałużyński, Kinga Zawodzińska - Bukowiec
 

Wszystkie prawa zastrzeżone - belchatow.pl 2020