Wnioski do pobrania | ePUAP - Załatw sprawę w urzędzie | Kontakt i lokalizacja wydziałów UM | Deklaracja dostępności

joombig banner rotation images

Menu

Alert IMGW dotyczący upału obowiązuje do wtorku, 22 czerwcaAlert IMGW dotyczący upału obowiązuje do wtorku, 22 czerwca

 

Przed nami kilka upalnych i słonecznych dni. IMGW prognozuje, że w dzień temperatury mogą sięgać nawet 32 st. Celsjusza. Pamiętajmy, aby odpowiednio zadbać o siebie, swoich najbliższych i zwierzęta. Przetrwać te gorące dni pomogą częste picie wody, chłodzenie się oraz izolowanie od upału.

 

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał alerty drugiego stopnia niemal dla wszystkich powiatów. Dla regionu bełchatowskiego ostrzeżenie obowiązuje od piątku, 18 czerwca od godz. 14:00 aż do wtorku, 22 czerwca do godz. 19:00. W tym czasie meteorolodzy prognozują, że w dzień termometry mogą pokazać od 30 do 32 stopni Celsjusza. Nieco chłodniej, bo od 17 do 19 stopnic Celsjusza, będzie w nocy.  

 

 

Jak dbać o siebie podczas upałów?

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa przypomina, aby w czasie upałów: ograniczyć przebywanie w pełnym słońce, pić dużo niegazowanej wody, unikać wysiłku fizycznego. Jeśli jest to tylko możliwe zostańmy w domu pamiętając o tym, by w ciągu dnia mieć zamknięte i zasłonięte okna. Nośmy lekką i przewiewną odzież, smarujmy się kremami z filtrami UV. Wskazane jest również, aby nie pić alkoholu, bowiem odwadnia on organizm. Nigdy nie zostawiajmy dzieci i zwierząt w aucie.

 

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej w swoim poradniku „Wysokie temperatury. Upały. Vademecum zachowań” (do pobrania z załącznika) pisze, że: największe ryzyko wystąpienia negatywnych skutków zdrowotnych dotyczy niemowląt i małych dzieci, osób niesamodzielnych oraz w wieku podeszłym, rekonwalescentów, a także chorych przewlekle – zwłaszcza ze schorzeniami układu sercowo-naczyniowego, nerwowego oraz chorych na cukrzycę.

 

IMGW podaje także pięć wskazówek, które pomogą przetrwać te upalne dni:

 

Chroń swój organizm przed przegrzaniem i odwodnieniem

  • Ograniczaj ekspozycję w terenie otwartym i unikaj bezpośredniej ekspozycji słonecznej - stosuj działania ochronne.
  • Uzupełniaj odpowiednie ilości płynów.
  • Schładzaj się – chłodnymi (nie zimnymi – może to wywołać szok termiczny) napojami lub kąpielą.
  • Korzystaj z klimatyzacji i wentylacji, ale unikaj dużych różnic temperatury powietrza.
  • Unikaj zbędnego wysiłku fizycznego.
  • Upewnij się, czy przyjmowane przez Ciebie leki, suplementy diety, odżywki lub kosmetyki nie będą dodatkowo obciążały organizmu w okresie upałów.
  • Zwłaszcza jeśli przyjmujesz kilka leków jednocześnie, skonsultuj ich stosowanie z lekarzem lub farmaceutą. Przechowuj leki w temperaturze poniżej 25°C lub zgodnie ze wskazaniem podanym na opakowaniu.

 

Izoluj się od upału

  • Zadbaj o utrzymanie chłodu w pomieszczeniach, w których przebywasz; temperatura powietrza w pomieszczeniach nie powinna przekraczać 32°C w ciągu dnia i 24°C w nocy. Jest to szczególnie istotne dla niemowląt, osób starszych i przewlekle chorych.
  • Wentyluj pomieszczenia w odpowiedni sposób - otwieraj okna jedynie wieczorem i nocą, gdy temperatura powietrza na zewnątrz spada poniżej temperatury powietrza w nagrzanych w ciągu dnia pomieszczeniach.
  • Ogranicz nagrzewanie się pomieszczeń w ciągu dnia – zamknij wszystkie okna i zasłoń zasłony, wyłącz wszystkie zbędne urządzenia elektryczne.
  • Jeśli pomieszczenia są wyposażone w klimatyzację zamykaj drzwi i okna w celu zmniejszenia zużycia energii elektrycznej i utrzymania chłodu.
  • Jeśli powietrze jest zbyt suche, stosuj dodatkowo nawilżacze powietrza. Pamiętaj, że temperatura powietrza w klimatyzowanym wnętrzu nie powinna być drastycznie niższa od temperatury powietrza na zewnątrz; może to grozić wystąpieniem szoku termicznego.
  • Przebywaj w najchłodniejszym pomieszczeniu w domu, zwłaszcza nocą.
  • Jeśli pomieszczenia, w których przebywasz istotnie nagrzewają się w ciągu dnia i nie możesz utrzymać w nich chłodu, spędzaj 2-3 godziny w ciągu dnia w miejscach

 

Jeśli musisz przebywać w terenie otwartym

  • Ogranicz swoją aktywność w terenie otwartym do godzin porannych lub wieczornych.
  • Zrezygnuj z podejmowania dodatkowej lub zbędnej aktywności fizycznej.
  • Jeśli jesteś aktywny to bezwzględnie uzupełniaj płyny w odpowiedniej ilości, z dodatkiem elektrolitów, np. specjalne napoje i odżywki dla sportowców. Uwaga – jeśli jesteś na diecie nisko-sodowej korzystanie z takich napojów skonsultuj ze swoim lekarzem.
  • Staraj się często odpoczywać w miejscach zacienionych i przewiewnych.
  • Chroń się przed ekspozycją na bezpośrednie promieniowanie słoneczne – używaj okularów, nakrycia głowy, a także kremów z odpowiednim dla Ciebie filtrem (patrz Biometeo/warunki ekspozycji słonecznej).

 

Zwróć uwagę na innych

  • Nigdy, nawet na chwilę, nie pozostawiaj dzieci ani zwierząt w zaparkowanym samochodzie; jeśli zauważysz, że zrobił to ktoś inny - szybko alarmuj odpowiednie służby. Wnętrze samochodu nagrzewa się bardzo szybko; osoby w nim uwięzione narażone są na duże ryzyko wystąpienia udaru cieplnego, a nawet zgonu!
  • Dbaj o zwierzęta – chroń je przed bezpośrednim nasłonecznieniem, dbaj o nieograniczony dostęp do wody pitnej oraz wentyluj pomieszczenia w których przebywają.
  • Uświadamiaj rodzinę i dzieci o ryzyku związanym z obciążeniem cieplnym organizmu i o zalecanych działaniach ochronnych.
  • Zwróć uwagę, czy w Twoim otoczeniu nie ma osób potrzebującej dodatkowej pomocy – starszych, samotnych, a zwłaszcza niesamodzielnych; w okresie upałów powinny być odwiedzane codziennie. Jeśli nie możesz pomóc osobiście, to zgłoś taką potrzebę do ośrodka zdrowia lub placówki opieki społecznej.
  • Zapoznaj się z zasadami udzielania pierwszej pomocy w przypadku wystąpienia wyczerpania i udaru cieplnego.

 

Jeśli Ty lub ktoś w Twoim otoczeniu poczuje się źle

  • Zgłoś bliskiemu lub współpracownikowi jeśli poczujesz dreszcze, osłabienie i niepokój, silne pragnienie lub ból głowy; po wystąpieniu takich objawów przenieś się do chłodnego miejsca, odpoczywaj i uzupełniaj płyny.
  • Jeśli poczujesz skurcze kończyn, szybko uzupełnij płyny z zawartością elektrolitów; dostarczą ich np. napoje dla sportowców. Jeśli po upływie godziny odpoczynku w chłodniejszym miejscu i uzupełnianiu płynów skurcze nadal występują, skorzystaj ze wsparcia medycznego.
  • Jeśli u kogoś w Twoim otoczeniu wystąpią objawy udaru cieplnego, takie jak: wysoka temperatura ciała (> 39°C), gorąca i sucha powierzchnia skóry oraz podwyższone tętno i delirium (majaczenie, bredzenie), drgawki, konwulsje i/lub brak przytomności niezwłocznie wezwij karetkę pogotowia ratunkowego!

 

Sytuację pogodową przez całą dobę monitoruje Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego.

 

ADA

 

Rządowe Centrum Bezpieczeństwa przypomina, jak przetrwac upałyRządowe Centrum Bezpieczeństwa przypomina, jak przetrwać upały

Załączniki:
Download this file (imgw_upal_vademecum.pdf)Vedemecum IMGW[ ]3675 kB

 


Miasto Bełchatów

ul. Kościuszki 1, 97-400 Bełchatów; tel: +48 447335116, +48 447335115; email: um@belchatow.pl
www.belchatow.pl
Wydawca: Urząd Miasta Bełchatowa, ul. Kościuszki 1, 97-400 Bełchatów
Kontakt do redakcji: a.duda@um.belchatow.pl
Zespół redakcyjny: Aleksandra Duda - Andrzejewska, Anna Przydryga, Kryspina Rogowska, Piotr Kurzydlak, Tomasz Kałużyński
 

Wszystkie prawa zastrzeżone - belchatow.pl 2021

belchatow.pl | invest.belchatow.pl | decydujemy.belchatow.pl | zobacz.belchatow.pl