Bełchatów realizuje kolejny nowatorski projekt. Po doświetlaniu przejść dla pieszych lampami ledowymi, wprowadzeniu zegarów odmierzających czas do zmiany świateł na skrzyżowaniach i montażu tzw. „kocich oczek” przyszedł czas na budowę dróg w nowoczesnej technologii spoiw hydraulicznych.
Pierwszą z bełchatowskich ulic, która zostanie wybudowana właśnie w ten sposób, czyli na podbudowie z pyłów lotnych z węgla brunatnego będzie ul. Wspólna. Zostanie ona przebudowa na odcinku od skrzyżowania z ul. Łęczycką w kierunku wschodnim.
Sekret innowacyjności tkwi w podbudowie. „Spoiwo składa się z mieszanki gruntów lokalnych, miejscowych żwirów i piasków oraz pyłów lotnych węgla brunatnego. Po odpowiedniej obróbce fizyko-chemicznej udaje się osiągnąć spoiwo hydrauliczne, które ma parametry zbliżone lub równorzędne do cementu. Spoiwo ma relatywnie korzystną cenę przy nie obniżonej jakości w porównaniu do cementu” – mówi Paweł Tarasewicz, z firmy Wapeco dostawcy technologii. Prace mają się rozpocząć około 14 października. Powinny się zaś zakończyć najpóźniej do 30 października br.
Nowatorstwo podbudowy wiąże się z tym, że przy jego powstawaniu nie korzysta się z kruszywa łamanego, czyli popularnego wśród konstrukcji drogowych tłucznia. Dzięki temu, nie tylko obniża się koszty inwestycji, ale również dba o ekologię. „Proces produkcji spoiwa jest dziesięciokrotnie krótszy niż przy produkcji cementu, który też jest spoiwem hydraulicznym. Dzięki temu zmniejsza się emisja dwutlenku węgla do atmosfery oraz zużycie energii. Wpływa to zatem zarówno na ekologię, jak i na minimalizację kosztów” – dodaje Tarasewicz.
„Chętnie sięgamy po nowoczesne rozwiązania, które są przyjazne mieszkańcom oraz środowisku. Cieszę się, że dotychczasowe projekty świetnie się sprawdzają. Teraz sięgamy po kolejne narzędzie – jeśli technologia się sprawdzi to być może kolejne bełchatowskie drogi będą budowane właśnie na podbudowie z pyłów lotnych z węgla brunatnego” – podsumowuje prezydent Marek Chrzanowski.
Autor, zamieściła: AD-A