Ponad dwadzieścia firm chce wybudować północną obwodnicę Bełchatowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi zakończyła proces przyjmowania wniosków od potencjalnych wykonawców.
Przez kilka najbliższych miesięcy pracownicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi będą oceniać i weryfikować wnioski oferentów, którzy chcieliby wybudować obwodnicę Miasta Bełchatowa. Jak mówi Maciej Zalewski, rzecznik prasowy GDDKiA w Łodzi: „Jak na budowę 11 kilometrowego odcinka drogi, zainteresowanie jest ogromne. Wpłynęło do nas dokładnie 21 wniosków. Bełchatowską obwodnicę chcą budować nie tylko firmy z Polski, ale także z Włoch, Portugalii, Niemiec oraz Austrii, Czech i Hiszpanii. Pracy z weryfikacją wniosków jest bardzo dużo, a czasu stosunkowo mało. Wszystkie prace na tym etapie powinny się zakończyć do końca maja tego roku”. Warto wspomnieć, że wniosek o dopuszczenie w postępowaniu złożyło także konsorcjum firm, w skład którego wchodzi bełchatowskie Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Produkcyjne INKOM. Pełna lista wniosków, które wpłynęły do GDDKiA w Łodzi dostępna jest TUTAJ.
Po zakończeniu wstępnej weryfikacji zamawiający – Oddział GDDKiA w Łodzi zaprosi wybranych wykonawców do składania ofert. „To będzie drugi etap ogłoszonego w grudniu przetargu ograniczonego. W tym przypadku z wybranymi firmami będziemy już rozmawiać o konkretach – m.in. cenie” – dodaje Zalewski. Oferty wykonawców, którzy zostaną dopuszczeni do udziału w postępowaniu, będą oceniane pod względem ceny (waga 90%), terminu realizacji (5 %) oraz gwarancji jakości (5 %). Po wyłonieniu wykonawcy – zostanie podpisana umowa na realizację zadania. Jej podpisanie planowane jest na drugą połowę 2014 roku. Firma, która zostanie wyłoniona w przetargu będzie mieć 22 miesiące realizacyjne (tj. z wyłączeniem okresów zimowych) na wybudowanie obwodnicy Bełchatowa w ciągu drogi krajowej nr 8. Zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu ma nastąpić do końca 2016 roku.
Przypomnijmy, obwodnica, która ma powstać w Bełchatowie na odcinku 10,92 km będzie mieć standard dróg głównych ruchu przyśpieszonego. To oznacza prędkość nawet do 100 km na godzinę. Po dwa pasy ruchu w jednym kierunku i jeden pas w drugą stronę – naprzemiennie, aby i z jednego i z drugiego kierunku łatwo można było wyprzedzać. „Powstaną cztery węzły na wlocie i drogach wojewódzkich. Na długości 11 kilometrów samochody nie będą wjeżdżać do miasta i tarasować przejazdu. Nie będą się więc tworzyły korki. Taka trasa w Bełchatowie jest potrzebna, czego dowodzą protesty mieszkańców. Bełchatów w godzinach szczytu jest zablokowane” – powiedział dla TVP Łódź Ryszard Łatecki, kierownik projektu unijnego GDDKiA. Renta Zatorska-Sytyk, dyrektor GDDKiA dodaje: „Dziś cały ruch z drogi krajowej DK-8 przechodzi przez centrum Bełchatowa i Wielunia. Przy dużym, dobowym obciążeniu ruchem jest to znaczna uciążliwość dla mieszkańców tych miast. Za trzy lata powinniśmy pojechać obwodnicą Bełchatowa”. Mieszkańcy nie kryją zadowolenia z zapowiadanej inwestycji. Jednak jak podkreśla prezydent Marek Chrzanowski największa satysfakcja przyjdzie w momencie, kiedy na plac budowy wejdą koparki: „Po dwudziestu latach oczekiwania i walki Bełchatów ma mieć obwodnicę. Protesty oburzonych bełchatowian wymusiły dobre decyzje – rząd pozostawił obwodnicę naszego miasta do realizacji. Informacja o ogłoszonym przetargu na jej budowę – to bardzo dobre wieści. Z pewnością mieszkańcy, którzy razem stanęli w obronie budowy obwodnicy, czują ogromne zadowolenie. Mam nadzieję, że naszą radość – za kilka miesięcy, dopełni faktyczne rozpoczęcie budowy”. Decyzja o przeznaczeniu pieniędzy na budowę obwodnicy została podjęta przez rząd w październiku 2013 roku. Wówczas zadanie to zostało wpisane do załącznika nr 6 Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2011 – 2015. Tym samym Bełchatów dołączył do jedenastu innych inwestycji – obok Wielunia, Kościerzyny, Inowrocławia, Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kłodzka oraz Nysy, Sanoka, Olsztyna, Brodnicy i Góry Kalwarii.
Autor, zamieściła: AD-A
a.duda@um.belchatow.pl