Święty Jan Paweł II Patron Miasta Bełchatowa

Święty Jan Paweł II Patron Miasta Bełchatowa

Strona głównaNewsEdukacjaRozmawiali o nowych trendach w nauczaniu

Rozmawiali o nowych trendach w nauczaniu

 

Tematem drugiej konferencji oświatowej były innowacyjne trendy w edukacji szkolnejTematem drugiej bełchatowskiej konferencji oświatowej były innowacyjne trendy w edukacji szkolnej

Ponad osiemdziesięcioro nauczycieli wzięło udział w konferencji o nowych trendach w polskiej edukacji. 14 listopada w PGE Gigantach Mocy usłyszeć można było m.in. o szkole cyfrowej i nauczaniu bez tradycyjnych ocen, idei edukacji daltońskiej, zdobywaniu wiedzy metodą pojęciową czy gamifikacji.

 

 

Na II Konferencję Oświatową „Innowacje w edukacji – trendy 2019” przyjechali uznani w kraju oraz za granicą szkoleniowcy, edukatorzy nowych prądów i metod wykorzystywanych w pracy z dziećmi i młodzieżą.

– Cieszę się, że możemy Państwa u nas gościć. Zdaję sobie sprawę z tego, że nic nie stoi w miejscu, a świat nieustannie się zmienia. Chciałbym, abyśmy nowe pomysły, techniki i metody nauczania z sukcesem wprowadzali do bełchatowskich szkół, zależy nam bowiem na tym, by iść z duchem czasu – powiedział wiceprezydent Łukasz Politański. – Liczę na to, że konferencje edukacyjne staną się tradycją w naszym mieście i spotykać się będziemy przynajmniej raz w roku – dodał wiceprezydent Politański.

Wśród zainteresowanych poruszanymi zagadnieniami byli nauczyciele przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych z Bełchatowa, ale nie tylko. W spotkaniu udział wzięło ponad osiemdziesięcioro nauczycieli różnych przedmiotów.

Usłyszeli oni między innymi o tym, jak na co dzień funkcjonuje gdańska szkoła cyfrowa Microsoft, prowadzona od kilku lat przez Oktawię Gorzeńską. Była mowa m.in. o wykorzystaniu smartfonu, Skype’a, facebooka, TIMS. Wszystko to zdaniem prelegentki służy temu, by zarówno uczniom, jak i nauczycielom „chciało się chcieć”. Dyrektor Gorzeńska podkreślała też, że nowoczesność i otwartość na przestrzeń cyfrową nie wyklucza funkcjonowania w świecie analogowym. Wręcz przeciwnie. – Nasza szkoła jest innowacyjna. Stawiamy na kreatywność, krytyczne myślenie, na metody, które pomagają dotrzeć do ucznia. Z technologicznych nowinek korzystamy w sposób przemyślany, z ludźmi, dla ludzi, nie wbrew ludziom – mówiła Oktawia Gorzeńska, Microsoft Innovative Educator Fellow. Dodajmy, że treści tych uczestnicy wysłuchali właśnie dzięki zastosowaniu nowych technologii w komunikacji – wideowywiadu.

Swoimi doświadczeniami dzieliła się również Anna Sowińska, która razem z mężem Robertem Sowińskim od kilkudziesięciu lat propaguje edukację Helen Parkhurst. Jej plan daltoński polega przede wszystkim na indywidualnej pracy uczniów, a więc zrywa z tradycyjnym sztywnym klasowo lekcyjnym systemem nauczania. Anna Sowińska podkreślała, jak ważne w kreatywnej pracy z dzieckiem są empatia, właściwa diagnoza i plan działania. Mówiła też o korzyściach płynących z wprowadzania założeń szkoły daltońskiej do polskich placówek.

Z kolei na pytania, czym jest model lekcji 4ALL, nauczanie pojęciowe i jak można prowadzić zajęcia bez stawiania tradycyjnych ocen, ale za to z zaangażowaniem uczniów odpowiadała Agnieszka Jastrzębska, nauczycielka fizyki, psycholog, założycielka Stowarzyszenia Inicjatyw Poznawczo-Rozwojowych NOESIS.

Zainteresowaniem uczestników cieszył się również wykład Marcina Skarbki z Goodbooks.pl. Przekonywał on do wykorzystywania w procesie edukacji nie tylko gier wideo, ale również gier terenowych z użyciem telefonu. Mają one wpływać na pobudzenie ciekawości, potrzeby zdobywania wiedzy, choćby przez czytanie lektur, podręczników i poradników. Uczą kreatywności, odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przede wszystkim budują motywację wewnętrzną dziecka. Wykład połączony był z krótkimi warsztatami z wykorzystywania gier w praktyce.

O interaktywności i interdyscyplinarności w nauczaniu, ale także efektach współpracy placówek oświatowych z centrami nauki mówiła natomiast przedstawicielka Centrum Nauki i Techniki EC1 w łodzi Luiza Wieczorek.

Był też czas na dyskusję panelową. Eksperci chętnie odpowiadali na pytania uczestników. Poruszonych zostało wiele kwestii, szczególnie tych związanych ze sposobem oceniania uczniów i organizacji pracy zgodnie z innowacyjnymi trendami.

Dla uczestników konferencji przygotowano również niespodziankę – zaproszenie do zwiedzania bełchatowskiego centrum nauki. Do dyspozycji gości były także „słup inspiracji” i stoiska, na których mogli m.in. zapoznać się z ofertą edukacyjną Miejskiego Centrum Kultury. To już drugie takie forum oświatowe zorganizowanie przez PGE Giganty Mocy. Honorowy patronat nad tym wydarzeniem objęła m.in. prezydent Mariola Czechowska.

KZB

 

Anna i Robert Sowińscy chętnie udzielali odpowiedzi na pytania o propagowany przez nich plan daltońskiAnna i Robert Sowińscy chętnie udzielali odpowiedzi na pytania o sosób wprowadzania do szkół planu daltońskiego

 

Na "słupie inspiracji" można było znaleźć wiele ciekawostek i porad edukacyjnychNa „słupie inspiracji” można było znaleźć wiele ciekawostek, podpowiedzi i porad edukacyjnych

 

W spotkaniu udział wzięło blisko stu nauczycieli różnych szczebli edukacjiW spotkaniu udział wzięło blisko 90 nauczycieli różnych szczebli edukacji