Nowy, długofalowy program: „Potrafimy rozmawiać – mediacje rówieśnicze” wystartował w Szkole Podstawowej nr 12. Były szkolenia, pierwsze prelekcje, wykład specjalisty, teraz czas na zajęcia z rozwiązywania sporów. Udział w nich może wziąć każdy chętny uczeń.
Przeciwdziałanie agresji wśród dzieci i młodzieży szkolnej oraz poznanie sposobów rozwiązywania konfliktów między uczniami to główne założenia programu „Potrafimy rozmawiać – mediacje rówieśnicze”.
– Żyjecie w czasach, kiedy o zwyczajne porozumienie jest coraz trudniej. Wpływ na to mają m.in. szum medialny i wielość informacji, które stale do was docierają – tłumaczył uczniom wiceprezydent Łukasz Politański. – Cieszę się, że wasza szkoła jest inkubatorem takich dobrych pomysłów, jak choćby ten, dotyczący mediacji rówieśniczych. Życzę owocnych zajęć i tego, byście jak najczęściej ze sobą rozmawiali – dodał prezydent Politański.
Mediacja jest próbą rozwiązania sporu w taki sposób, by obie strony były usatysfakcjonowane. Pomocna w tym ma być osoba trzecia, która do sprawy ma stosunek neutralny. Mediator, bo o nim mowa, wspiera przebieg rozmów, łagodzi napięcia, ale nie narzuca gotowych rozwiązań, a co równie ważne, do współpracy zaprasza tylko tych, którzy chcą wyjaśnienia trudnej sytuacji. Mediacja jest bowiem całkowicie dobrowolna. Udział w takich zajęciach przynieść może wiele korzyści. Nowe umiejętności mogą być przydatne uczniom nie tylko w szkole, ale również w rodzinie czy przyszłym miejscu pracy.
– 7 listopada oficjalne rozpoczęliśmy nasz nowy programu. Wchodząc w ten projekt, chcemy przede wszystkim rozwijać kompetencje społeczne naszych uczniów. Zależy nam na tym, żeby potrafili rozwiązywać konflikty, m.in. za pomocą mediacji – mówi dyrektor Szkoły Podstawowej nr 12 Agnieszka Ludwiczak-Maszewska. – W XXI wieku, kiedy coraz częściej doświadczmy przemocy zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym, jest to umiejętność bezcenna – dodaje dyrektor Dwunastki.
Projekt jest długofalowy, a jego koordynacją bezpośrednio zajmą się dwie nauczycielki i pedagog szkolny. Wszystkie panie przeszły już specjalistyczne szkolenie. Podstawowy kurs z mediacji mają za sobą również inni nauczyciele. Częstotliwość zajęć uzależniona będzie od realnych potrzeb uczniów, ale już teraz można powiedzieć, że zainteresowanie programem „Potrafimy rozmawiać – mediacje rówieśnicze” jest duże. O pierwszych wynikach projektu będzie można powiedzieć coś więcej pod koniec roku szkolnego.
Szerzej tematykę komunikacji bez przemocy, podczas spotkania7 listopada, przybliżył uczniom gość specjalny – Wojciech Grabowiecki, mediator, który na co dzień szuka alternatywnych metod rozwiązywania sporów, a przy okazji jest absolwentem SP nr 12. – Mediacja to konstruktywny dialog prowadzący do pojednania. Podczas takich zajęć uczniowie poznają m.in. parafrazę, czyli sposób kontroli komunikatu. W ten sposób rozmówcy upewniają się, czy dobrze się zrozumieli – tłumaczył Wojciech Grabowiecki. Specjalista mówił też o pracy na postawie czy wyrażaniu, nazywaniu uczuć przy użyciu „komunikatu ja”, które nigdy nie doprowadzą do eskalacji konfliktu.
Podczas otwarcia projektu o potrzebie mediacji mówili również sami uczniowie. Podkreślali, że szkoła jest miejscem, w którym spędzają większość czasu. Tu nie tylko zdobywają wiedzę, ale kształtują również relacje z innymi ludźmi, poznają normy i zasady współżycia społecznego, a także swoje miejsce w grupie rówieśniczej. Dlatego tak ważne jest, by umieć ze sobą rozmawiać, a w razie konieczności we właściwym momencie przerwać nić nieporozumienia.
KZB