„Wszyscy jesteśmy równi” – tak brzmiało hasło tegorocznych warsztatów integracyjno-artystycznych w bełchatowskim Mickiewiczu. Występy wokalne oraz instrumentalne, recytacja wierszy i prace plastyczno-zdobnicze, wspólne rozwiązywanie zagadek to tylko niektóre z punktów programu Dnia Integracji w III LO, w którym udział wzięło w sumie około 30 osób.
Uczniowie pełno- i niepełnosprawni, wychowawcy, absolwenci III LO oraz zaproszeni goście spotkali się we wtorek, 26 marca, na corocznych warsztatach integracyjnych. – Integracyjne spotkania ze sztuką to nie tylko okazja do tego, by zacieśniać międzyludzkie więzi, ale również pokazać innym, że tolerancja nie jest pojęciem abstrakcyjnym, lecz realnym, namacalnym i możliwym – podkreślali zgodnie uczestnicy spotkania.
Podobnie jak w poprzednich latach zainteresowanie warsztatami było duże. – Dziś możemy już powiedzieć, że nasze artystyczne spotkania integracyjne na stale wpisały się w kalendarz szkolnych imprez – mówi wicedyrektor Małgorzata Załęczna. – Są z nami uczniowie pełno- i niepełnosprawni. Oni wszyscy czują się jak wielka rodzina. Jedni wspierają drugich. Tolerancja to jedno z przewodnich haseł Mickiewicza – dodaje dyrektor Załęczna.
Uczniowie klas psychologiczno-integracyjnych LO im. A. Mickiewicza już po raz trzeci zaprosili do siebie kolegów z innych bełchatowskich szkół. Wszystko po to, by w przyjaznej atmosferze móc lepiej się poznać i zrozumieć.
Cel był jeden – wspólnie przystąpić do artystycznych przedsięwzięć, po to by razem rozwijać swoje zdolności i pasje, by – jak powiedziała Michalina, uczennica klasy pierwszej – uczyć się od siebie nawzajem życia. Na pytanie: czym jest tolerancja uczniowie odpowiadali, że to przede wszystkim akceptacja drugiego człowieka takim, jakim jest, bez wnikania w to, jak wygląda, co robi, w co wierzy.- Empatia, z którą spotykamy się w naszej szkole każdego dnia pomaga nam przezwyciężać różne problemy. To ważne, że są ludzie, którzy nas słuchają, z którymi możemy porozmawiać. Dzięki temu nie czujemy się osamotnieni czy wykluczeni – podkreśla Arek, uczeń Mickiewicza.
Uczniowie Mickiewicza o otwartości, równości, budowaniu poczucia bezpieczeństwa, wiary w życie oraz drugiego człowieka nie tylko mówili, ale także śpiewali i recytowali. Były gromkie brawa, słowa uznania i łzy wzruszenia. Podczas warsztatów był też czas na wspólne główkowanie, rozwiązywanie zagadek, rebusów i krzyżówek, a wszystko to w niepowtarzalnej, przyjaznej atmosferze. – My nie tylko burzymy bariery, ale uzupełniając się wzajemnie, budujemy naszą równość – podkreśliła na koniec spotkania dyrektor Małgorzata Załączna.
Przypomnijmy, że Mickiewicz od lat specjalizuje się w opiece nad dziećmi z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Doskonale przygotowana kadra pedagogiczna, zaplecze opiekuńczo-pielęgnacyjne na miarę XXI wieku, a do tego liczne programy integracyjne i rewalidacyjne – to wszystko sprawia, że dzieci z niepełnosprawnościami czują się w Mickiewiczu bezpiecznie.
KZB